The Process of Generating Well-Bing in Buddhist Sprit of Volunteers as A Funeral Make-up Artist in Rayong Province

Main Article Content

Suchitra Chonlakarnsakul
Phrakhrusangharak Ekapatra Abhichando
Prasit Kaewsri

Abstract

The objectives of this research entitled process of generating well-being in Buddhist Spiritual of volunteers who work as a funeral make-up artist in Rayong province are as follows: 1) to investigate the process of creating happiness in the Buddhist Spiritual way of funeral make-up in Rayong province for those who volunteer to make-up corpse; and 2) to investigate the process of creating happiness in the Buddhist Spiritual way of funeral make-up in Rayong province for those who volunteer to make-up corpse. the study approached qualitative research method using observation, in-depth interview, and focus group. The researcher selected seven key informants using snowball sampling technique. The qualitative data was analyzed by content analysis and analytic induction. The results showed that 1.) The Buddhist spiritual well-being of the volunteers as a funeral make-up artist in Rayong province can be concluded that the happiness that comes from work experience in realities of life and taking pride in doing such tough work; it’s a job that not everyone can do, which can be divided into four elements as follows: (1) feeling the truth of life, (2) having a balance in life, (3) having peace in mind, and (4) having a good mental health. 2.) The process of creating happiness in the Buddhist Spiritual way of funeral make-up in Rayong province as they have evolved into volunteers beginning with interest, studying to find network and applying such skill. Furthermore, the process for volunteers to work in these fields consists of four important steps namely; (1) the stages of preparation, (2) meeting relatives of deceased one, (3) putting makeup on those who have already passed away, (4) healing mournful people. Therefore, the four important components in order to become funeral make-up volunteer were (1) having healthy mind, (2) supported by families, (3) having true friends, and (4) having a stable career as well as related Dharma principles, such as Three marks of existence (tilakkhaṇa), sublime states of mind (Brahmavihara), Bases of sympathy (4 Sanghahavatthu), Base of meritorious action (Punnakiriyavatthu) and Bases for Success (4 Iddhipada).

Article Details

How to Cite
Chonlakarnsakul, S., Abhichando, P. E. ., & Kaewsri, P. (2022). The Process of Generating Well-Bing in Buddhist Sprit of Volunteers as A Funeral Make-up Artist in Rayong Province. Journal of MCU Languages and Cultures, 2(1), 14–25. Retrieved from https://so08.tci-thaijo.org/index.php/JMLC/article/view/371
Section
Research Article

References

กองการเจ้าหน้าที่. (2564). คู่มือการจัดงานศพแบบไทย. กาญจนบุรี: องค์การบริหารส่วนจังหวัดกาญจนบุรี.

กันธิชา เผือกเจริญ. (2556). ศึกษากระบวนการทำงานของจิตอาสา กรณีศึกษาการดูแลผู้ป่วยมะเร็งระยะ สุดท้าย อโรคยศาล. (วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต (พุทธศาสตร์และศิลปะแห่งชีวิต), มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย).

จรูญศรี กล่ำกลาย. (2562). กระบวนการพุทธจิตวิทยาของพระสงฆ์จิตอาสาเพื่อการพัฒนาสังคม. วารสารพุทธอาเซียนศึกษา, 4(2), 49-69.

จิตรา แสงวัฒนาฤกษ์. (2563). บทบาทผู้นำสตรีจิตอาสาเชิงพุทธบูรณาการ. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร, 8(4), 1622-1638.

จุฑามาศ แสงทองดี. (2563). โปรแกรมความผาสุกทางจิตวิญญาณของญาติผู้ดูแลผู้ป่วยมะเร็งระยะสุดท้ายตามแนวพุทธจิตวิทยา. วารสารสังคมศาสตร์และมานุษยวิทยาเชิงพุทธ, 5(4), 336-350.

ฉัตรทิพย์ แสงสร้อย. (2564). การปฏิบัติกิจกรรมทางศาสนาและความผาสุกทางจิตวิญญาณในผู้สูงอายุที่เป็นโรคความดันโลหิตสูงที่ควบคุมไม่ได้. พยาบาลสาร, 48(4), 281-292.

ณัฐพร โตภะ. (2560). มองโลกในแง่ดีความผาสุกทางจิตวิญญาณ ความเชื่ออำนาจภายในตนกับความหยุ่นตัวของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง จังหวัดเชียงราย. วารสารสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์, 43(2), 64-83.

บุญมี แก้วตาและคณะ. (2562). ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างหลักไตรลักษณ์กับหลักความผาสุกทางจิตวิญญาณ. วารสารพุทธศาสตร์ศึกษา, 10(2), 447-461.

เบญจมาศ ถาดแสง. (2564). ผลของการพัฒนาศักยภาพจิตอาสาด้วยกระบวนการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ที่มีการสะท้อนคิดด้านจิตวิญญาณต่อความผาสุกทางจิตวิญญาณของผู้สูงอายุโรคเรื้อรัง. พยาบาลสาร, 48(3), 249-259.

พระครูปริยัติธรรมวิบูล(ชวี อิสฺสโร). (2561). รูปแบบการเสริมสร้างความผาสุกทางจิตวิญญาณของผู้สูงอายุตามหลักพุทธจิตวิทยา. รมยสาร, 16(ฉบับพิเศษ), 413-430.

พระครูสิทธิธรรมาภรณ์. (2564). การทำงานจิตอาสาตามหลัการในทางพระพุทธศาสนา, วารสาร มจร เลย ปริทัศน์, 2(1), 99-111.

พระปลัดวีระชนม์ เขมวีโรและคณะ. (2560). การเสริมสร้างความผาสุกทางจิตวิญญาณของผู้สูงอายุตามหลักพระพุทธศาสนา. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร, 5(1), 78-88.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2549). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ฉบับประมวลธรรม. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์อักษรสัมพันธ์.

. (2549). สุขภาวะองค์รวมแนวพุทธ. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์อักษรสัมพันธ์.

พระมหาอภิสิทธิ์ วิริโย (จอดนอก) และคณะ. (2563). ความผาสุกทางจิตวิญญาณผ่านกระบวนการบุญกิริยาวัตถุของผู้สูงอายุที่มาถือศีลอุโบสถในวัดของพระพุทธศาสนาจังหวัดบุรีรัมย์. วารสาร มจร อุบลปริทรรศน์, 5(2), 549-566.

พิทยพล กองพงษ์. (2562). จิตอาสากับการให้ในมิติทางพระพุทธสาสนา. วารสารมณีเชษฐาราม วัดจอมมณี, 2(2), 53-64.

พุทธชาติ แผนสมบุญ. (2564). ประสบการณ์การเยียวยาจิตใจผู้ป่วยของพระสงฆ์จิตอาสาคิลานธรรม. วารสาร มจร มนุษยศาสตร์ปริทรรศน์, 7(1),103-120.

เพ็ญศรี วัฒยากร. (2559). ความผาสุกทางจิตวิญญาณและจิตวิญญาณในการทำงานของหัวหน้าหอผู้ป่วยโรงพยาบาลทั่วไปภาคใต้. วารสารวิทยบริการ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 27(3), 115-126.

มณฑล สรไกรกิติกูล. (2556). มิติทางจิตวิญญาณในการทำงานความท้าทายในการบริหารทรัพยากรมนุษย์. วารสาร มฉก. วิชาการ, 16(32), 129-140.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2539.

แม่ชีศันสนีย์ เสถียรสุต. (2544). การมีสติในทุกขณะคือ... หมอชาวบ้าน, 22(261), 14-16.

วัดพระธรรมกาย. (2557). นักวิทยาศาสตร์กับพระพุทธศาสนา อัลเบิร์ต ไอน์สไตน์. สืบค้น 1 พฤษภาคม 2563. จาก https://www.dmc.tv/page_print.php?p=ความรู้รอบตัว/นักวิทยาศาสตร์-กับพระพุทธศาสนา.html.

ศุภกิจ ปุญญา. (2562). ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพรหมวิหาร 4 กับความผาสุกทางวิญญาณของนักศึกษาวิทยาลัยอาชีวศึกษาจุลมณีในจังหวัดศรีษะเกษ. วารสาร มจร มนุษยศาสตร์ปริทรรศน์, 5(2), 47-60.

สัมพันธ์ คงพูนทรัพย์. (2560). การใช้หลักพุทธธรรมในการทำงานจิตอาสา. Journal of Roi Kaensam Academi, 2(1), 1-14.

Highfield, M. F., & Carson. V. B. (1983). Spiritual need of patient: Are they recognized? Cancer Nursing, 6(3), 187-192.

Workpoint News. (2564). จิตอาสาแต่งหน้าศพฟรี อาชีพที่ใจดีอย่างเดียว ทำไม่ได้. สืบค้น 1 พฤษภาคม 2563. จาก https://workpointtoday.com/จิตอาสาแต่งหน้าศพฟรี.