The Dhammapada analysis on Unkillable life of Ghosaka and The Violence to Benefit from Beliefs and Believed Things
Main Article Content
Abstract
The objective of this study is based on Dhammapada chapters related to the life of Ghosaka, who had a difficult life through many stages of violence as shown in Buddhist literature. This research was conducted by studying documents and related studies, articles and related papers. The results showed that faith-based violence has become violent towards life and family members. For instance, in the case of child abuse, child abandonment since birth, and the violence of property snatching as appeared in the news today. In the Buddha’s time, Ghosaka was the symbol of family violence affecting children’s life and welfare. Therefore, the solution is to end violence by abolishing false values and prophetic beliefs, and clinging to the values of wealth in wrong way.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กิ่งกานต์ แก้วฟั่น. (2550). ความรุนแรงในครอบครัว: กรณีศึกษาแรงงานสตรีโรงงานในอำเภอสารภี
เชียงใหม่ ต่อการใช้ความรุนแรงของคู่สมรส (สารนิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต).
เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ชาญณรงค์ บุญหนุน. (2019). ไม่มีคำถามสำหรับมาคันทิยา : พินิจความเป็นธรรมผ่านความเงียบ
ของเหล่าภิกษุในอรรถกถาธรรมบทเรื่อง “วิฑูฑภะ” และ “สามาวดี. วารสารสงขลา
นครินทร์|ฉบับสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์. 25 (1),159-192.
ธีรวุฒิ นิลเพ็ชร์. (2561). ความรุนแรงในครอบครัว: การวิเคราะห์สาเหตุและการป้องกันปัญหาใน
สังคมไทย. วารสารพฤติกรรมศาสตร์. 24 (2), 1-20.
พระมหาเชาวฤทธิ์ นรินฺโท (ทรัพย์สวัสดิ์). (2560). การศึกษากระบวนการเจริญเมตตาของพระนาง
สามาวดี (สารนิพนธ์ปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระระพิน พุทฺธิสาโร (ด้วงลอย). (2554). ความรุนแรงครั้งพุทธกาล: กรณีการฆ่าล้างเผ่าพันธุ์ศาก
ยวงศ์ (สารนิพนธ์ปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พัชรินทร์ นินทจันทร์ และคณะ. (2554). การเสริมสร้างความเข้มแข็งของชุมชนเพื่อป้องกันความ
รุนแรงในครอบครัว. วารสารพยาบาลรามาธิบดี. 17 (3), 444-462.
วนิดา ฉายาสูตบุตร. (2550). การศึกษาวิเคราะห์บทบาทของพระนางสามาวดีที่ปรากฏในคัมภีร์
พระพุทธศาสนาเถรวาท (วิทยานิพนธ์ปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงราชวิทยาลัย.
วสมน ทิพณีย์. (2558). การแก้ไขปัญหาความรุนแรงในครอบครัวตามแนวพุทธธรรม. วารสารสถาบันวิจัยญาณสังวร. 7 (1), 51-60.
วุฒิไชย ทองเสภี. (2560). ปัญหาผู้กระทำความผิดตามพระราชบัญญัติคุ้มครองผู้ถูกกระทำด้วยความ รุนแรงในครอบครัว พ.ศ. 2550: ศึกษากรณีการรับโทษตามกฎหมายอื่น. วารสารนิติศาสตร์
และสังคมท้องถิ่น. 1 (29), 95-118.
ศิลป์ชัย เชาว์เจริญรัตน์. (2558). จีนกับนโยบายลูกสองคน. สืบค้น 30 พฤศจิกายน 2558. จาก
Facebook: https://www.facebook.com/dr.sinchai.chaojaroenrat/photos/
np.1448853013823383.100001325204141/1019295918115924/?type=3¬if_t=
notify_me_page.
สำนักงานกองทุนสนับสนุนการสร้างเสริมสุขภาพ (สสส.) (2561). สถิติความรุนแรงปี 61
'7 เดือน' 367 ข่าว สูงสุดในรอบ 3 ปี. สืบค้นเมื่อ 7 ตุลาคม 2562,
จาก https://www.thaihealth.or.th/Content/44211-สถิติความรุนแรงปี%
%20%277%20เดือน%27%20367%20ข่าว%20สูงสุดในรอบ%203%20ปี.html
สุกิจ อยู่ในธรรม และประณต นันทิยกุล. (2559). การบริหารจัดการเพื่อคุ้มครองผู้ถูกกระทำด้วย
ความรุนแรงในครอบครัวของกระทรวงการพัฒนาสังคมและความมั่นคงของมนุษย์.
วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย ฉบับสังคมศาสตร์และมนุษย์ศาสตร์.
(3), 333-342.
ASTV ผู้จัดการสุดสัปดาห์. (2557). ปิดฉากมรดกเลือดตระกูลธรรมวัฒนะ. สืบค้น 15 เมษายน 2556.
จาก https://mgronline.com/daily/detail/9570000087588
ASTVสุดสัปดาห์. (2557). อึ้ง! คดีสุดสลด “ทรพีฆ่ายกครัว” 3 ศพ สะท้อนภูมิคุ้มกันครอบครัว
บกพร่อง-ทาสทุนนิยม. สืบค้นเมื่อ 15 เมษายน 2565. จาก https://mgronline.com/crime/detail/9570000028917
Alpermann, Björn, and Shaohua Zhan. (2019). "Population planning after the one-
child policy: shifting modes of political steering in China." Journal of Contemporary China 28.117 (2019): 348-366.
BBC News. (2565). รัสเซีย ยูเครน : ทหารยูเครนเตรียมตัวสู้ศึกทัพรัสเซียที่ดอนบาส. สืบค้นเมื่อ
เมษายน 2565. จาก https://www.bbc.com/thai/international-61105840
Charney, Michael W. (2006). Powerful Learning: Buddhist Literati and the Throne in
Burma's Last Dynasty, 1752–1885. Ann Arbor: University of Michigan.
Cai, Yong; Feng, Wang (2021). "The Social and Sociological Consequences of China's
One-Child Policy". Annual Review of Sociology. 47(1)
Dhammasami, Khammai (2018). Buddhism, Education and Politics in Burma and Thailand: From the Seventeenth Century to the Present. Bloomsbury Publishing.
Friedman, Thomas L. (1990). "Confrontation in the Gulf: Behind Bush's Hard Line; Washington Considers a Clear Iraqi Defeat to Be Necessary to Bolster Its Arab Allies". The New York Times. New York. pp. A1. สืบค้นเมื่อ 16 September 2010. http://www.nytimes.com/1990/08/22/world/confrontation-gulf-behind-bush-s-hard-line-washington-considers-cleariraqi.html?scp=1&sq=Confrontation+in+the+Gulf%3A+Behind+Bush%27s+Hard+Line&st=nyt
Hardee-Cleveland, Karen (1988). Family Planning in China: Recent Trends, Volume 3.
Center for International Research, U.S. Bureau of the Census.
Levi, Ken (1982). Violence and Religious Commitment: Implications of Jim Jones's
People's Temple Movement. Penn State University Press.
Mia Bloom. (2007). Female Suicide Bombers: A Global Trend. The MIT Press on
behalf of American Academy of Arts & Sciences. 136 (1),94-102. https://www.jstor.org/stable/20028092?seq=1
Mikulaschek, Christoph and Jacob Shapiro. (2018). Lessons on Political Violence from
America's Post-9/11 Wars. Journal of Conflict Resolution. 62(1): 174–202.
Thomas Gibbons-Neff (2016). "U.S. Special Operations forces begin new role
alongside Turkish troops in Syria". The Washington Post. สืบค้นเมื่อ 16 September 2016. https://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2016/09/16/u-s-
special-operations-forces-begin-new-role-alongside-turkish-troops-in-syria/
Zamora López, Francisco, and Cristina Rodríguez Veiga. (2020). "From One Child to
Two: Demographic Policies in Chin