The Effect of Online Formative Assessment Tools on Achievement Education Research Subject for Student of Yala Rajabhat University.

Main Article Content

Pranee Lumbensa

Abstract

This research aimed to compare student’s achievement Education research subject before and after using online formative assessment tools and study students’ satisfaction on learning Education research subject using online formative assessment tools. The research instruments included 1) online formative assessment tools (Google Classroom, Edpuzzle, Kahoot) 2) Multiple choices of pretest and posttest, and
4) a student’s learning satisfaction assessment form. Descriptive statistic, Relative Gain Score and t-test Dependent were used for statistical data analysis. The results revealed that 1) students’ learning achievement in Education research subject after using online formative assessment tools was higher than the one before using it with a level of significance at .01. The students’ development were progress in highest level. 2) the students’ satisfaction on Education research subject using online formative assessment tools was at the high level

Article Details

How to Cite
Lumbensa, P. (2022). The Effect of Online Formative Assessment Tools on Achievement Education Research Subject for Student of Yala Rajabhat University. Journal of Education Yala Rajabhat University, 1(2), 32–47. retrieved from https://so08.tci-thaijo.org/index.php/jeduyru/article/view/1067
Section
Research Article

References

ธิดารัตน์ เลิศวิทยากุล. (2560). การประเมินความก้าวหน้าการเรียนรู้โดยใช้เกมเป็นฐาน. วารสารวิทยาลัยบัณฑิตเอเชีย, 7(ฉบับพิเศษ), 104-116.

นรินธน์ นนทมาลย์. (2561). วีดีโอปฏิสัมพันธ์ในการเรียนแบบเปิดในศตวรรษที่ 21. วารสารครุศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 46(4), 211-227.

น้ำทิพย์ ตระกูลเมฆี. (2561). การศึกษาปัจจัยการรับรู้ที่มีผลต่อการยอมรับการใช้ Kahoot ในการวัดประเมินผลระหว่างเรียน. วารสารวิจัยทางการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 13(1), 116-127.

นิธิมา สุภารี. (2562). การพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนการสอนเพื่อเพิ่มผลสัมฤทธิ์ทาการเรียนและพัฒนาทักษะที่จำเป็นในศตวรรษที่ 21 ในรายวิชาการพยาบาลบุคคลที่มีปัญหาสุขภาพ 2,3 ของนักศึกษาพยาบาล. วารสารศูนย์การศึกษาแพทยศาสตร์คลินิก โรงพยาบาลพระปกเกล้า, 36(2), 115-123.

พรรณี อุ่นละม้าย และ เดช บุญประจักษ์. (2562). การจัดกิจกรรมเสริมการเรียนรู้ เรื่อง อัตราส่วนตรีโกณมิติโดยใช้โปรแกรม Kahoot สําหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนปราโมชวิทยารามอินทรา. วารสารวิจัยราชภัฏพระนคร สาขามนุษยศาสตรและสังคมศาสตร์, 14(1), 176-191.

พร้อมเพื่อน จันทร์นวล และ นิภาพร เฉลิมนิรันดร. (2560). การจัดการเรียนรู้โดยใช้เกม Kahoot เพื่อพัฒนาผลการเรียนรู้วรรณคดีไทย. วารสารศึกษาศาสตร์มหาวิทยาลัยศิลปากร, 15(2), 92-100.

พิรภพ จันทร์แสนตอ และ สายชล จินโจ. (2556). สภาพปัญหาการใช้ไอซีทีในการเรียนรู้ด้วยตนเองและการส่งเสริมการเรียนรู้ตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษา. วารสารการจัดการ คณะวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฏลำปาง, 6(2), 47-59.

ไพรัชนพ วิริยวรกุล และ ดวงกมล โพธิ์นาค. (2557). Google Apps for Education นวัตกรรมทางการศึกษายุคดิจิทัล.วารสารวิจัย มสด, 7(3), 103-111.

วิชัย พัวรุ่งโรจน์ ภัทรพงศ์ พงศ์ภัทรกานต์ และ สุชาดา พรหมโครต. (2560). แนวโน้มวิธีการเรียนการสอนยุคใหม่ด้วยเครื่องมือประเมินผลระหว่างเรียนออนไลน์. วารสารนวัตกรรมการเรียนรู้ มหาวิทยาลักษณ์, 12(3), 45-68.

สุดาภัทร จันทร์ประเสริฐ ศิริรัตน์ สัยวุฒิ พรเทพ แก้วเชื้อ ศิริยา แตงอ่อน และ วรรณวิมล บุญญพงษ์. (2561).นวัตกรรมการสอนของอาจารย์มหาวิทยาลัยแบบใหม่ในยุค 4.0. การประชุมวิชาการระดับชาติ “วลัยลักษณ์วิจัย” ครั้งที่ 10, 27-28 มีนาคม 2561. นครศรีธรรมราช : มหาวิทยาลัยวลัยลักษณ์

สุมนา สุขพันธ์. (2561). การจัดการเทคนิคการสอนด้วยนวัตกรรมห้องเรียนออนไลน์โดย Google Classroom สู่ไทยแลนด์ 4.0 ของนักศึกษาคณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยเอเชียอาคเนย์. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี, 29(2), 152-162.

ETS:Education Technology Development and Service. (มปป). คู่มือการใช้งาน EDPUZZLE [ออนไลน์]. ค้นเมื่อ 27 มีนาคม 2562, จาก : http://modps62.lib.kmutt.ac.th/files/edpuzzlemanual.pdf

Faber, J. M., Luyten, H. & Visscher, A. J. (2017). The Effects of a Digital Formative Assessment Tool on Mathematics Achievement and Student Motivation: Results of a Randomized Experiment, Computer & Education, 106, 83-96.