Muslim Organizations to Helping and Establishing Appropriate Muslim Identity for Muallufs in different regions in Thailand
Main Article Content
Abstract
This research is qualitative research its purpose is to study Muslim Organizations to Helping and Establishing Appropriate Muslim Identity for Muallufs in different regions, Provided key information 10 people from 3 Muslim organizations, Santichon Muslim Foundation, Human Mercy Foundation and Foundation for Education and Development of Isan Muslims. The research tool was an in-depth interview. Qualitative data analysis using content analysis based on in-depth interview framework. To answer research objectives the results showed that there are Muslim Organizations formed in different regions of Thailand that have contributed to and created the Muslim identity of Muallaf, 1) Santichon Muslim Foundation. Give advice on matters that you do not understand. Provide friendly assistance Listen to Muallufs problems. Providing knowledge through internet media as well as supporting funds for various activities about Islam 2) Human Mercy Foundation to assist and build a Muslim identity in the areas of basic subsistence, including accommodation, food, clothing, etc., learning Muslim identity by organizing teaching, training, training and routines in daily life Educating about the fundamental principles of Islam 3) Isan Muslim Education and Development Foundation Provide education and knowledge in building a Muslim identity. Contribute to the development of the region and the nation by acting as a driving force for the cooperation of Muslim brothers and sisters in the Northeastern region of Thailand and between countries Recognizing the need for quality development of human resources of society through activities such as the project of teaching religion to Muallufs; Summer training camps for Muslim youth, etc.
Article Details
References
จีรศักดิ์ โสะสัน. (2550). กระบวนการสร้างชุมชนมุสลิมในพหุสังคมอีสาน.วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาสังคมวิทยาการพัฒนา มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
จีรศักดิ์ โสะสัน เยาวลักษณ์ อภิชาตวัลลภ และมณีมัย ทองอยู่. (2551).นูรุ้ลอีมานและกระบวนการสร้างชุมชนมุสลิมในพหุสังคมอีสาน.วารสารสังคมลุ่มน้ำโขง ปีที่ 4 ฉบับที่ 1 มกราคม-เมษายน 2551.
ชมรมผู้บริหารมัสยิดเขตหนองจอก กรุงเทพมหานคร.(2555).คู่มือมุอัลลัฟ (มุสลิมใหม่). พิมพ์ครั้งที่ 18.กรุงเทพฯ : ชมรมผู้บริหารมัสยิดเขตหนองจอก.
ไทยมุสลิม.(2562). ทำความรู้จัก มัสยิดอัลมุบาร๊อก มัสยิดประจำจังหวัดอุดรธานี.สืบค้นวันที่ 6 เดือนธันวาคม ปี 2564. http://www.thaimuslim.com/
ธวัช นุ้ยผอม และคณะ.(2559).กระบวนการพัฒนาระบบการจัดการซะกาตของคณะกรรมการอิสลามประจำจังหวัดสตูลและจังหวัดพัทลุง. รายงานวิจัยสถาบันฮาลาล มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.
มนูญ โต๊ะอาจ.(2555).การเรียนรู้และการสื่อสารอัตลักษณ์ความเป็นมุสลิมของมุอัลลัฟในเขตชุมชนเมืองและชุมชนชนบทของไทย.ดุษฎีนิพนธ์หลักสูตรนิเทศศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขานิเทศศาสตร์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์
ยูซุฟ ก็อรฺฎอวี.(2554).หะลาลและหะรอมในอิสลาม.บรรจง บินกาซัน แปล.กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ เอส.ออฟเซ็ท
วิสุทธิ์ บิลล่าเต๊ะ .(2553).การดำรงอัตลักษณ์มุสลิมกับการสร้างชุมชนเข้มแข็ง : กรณีศึกษาชุมชนมัสยิดบ้านเหนือ ตำบลคูเต่า อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา.วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิขาวัฒนธรรมศึกษา มหาวิทยาลัยทักษิณ.
วิสุทธิ์ บิลล่าเต๊ะ และฉันทัส ทองช่วย. (2553).กระบวนการดำรงอัตลักษณ์มุสลิมกับการสร้างชุมชนเข้มแข็ง กรณีศึกษาชุมชนมัสยิดบ้านเหนือ.วารสารอัล-นูร (AL-NUR), 5(9), 55-66.
สมาคม นักเรียนเก่าอาหรับ.(1419). พระมหาคัมภีร์ อัลกุรอาน พร้อมคำแปลเป็นภาษาไทย.ซาอุดีอารเบีย : ศูนย์กษัตริย์ฟะฮัด เพื่อการพิมพ์อัล-กุร อาน แห่งนครมะดีนะฮ์
สำราญ ผลดี. (2560).มุสลิมบางกอกน้อย: พัฒนาการทางประวัติศาสตร์ อัตลักษณ์ ภูมิปัญญาและวิถีวัฒนธรรมอิสลามในเมืองหลวง. งานวิจัยจากกรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรางวัฒนธรรม ประจำปีงบประมาณ 2560.
อลิสา หะสาเมาะ.(2552). อัตลักษณ์ของชุมชนมุสลิมในตำบลรือเสาะออก: ภาคใต้ของประเทศไทย.วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ ปีที่ 5 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2552.
อับดุลสุโก ดินอะ. (2558). วิถีมุสลิม: อิสลามกับวัฒนธรรมมลายู.สืบค้นวันที่ 6 เดือนธันวาคม ปี 2564.จาก https://prachatai.com/journal/2015/03/58625
ฮาฟิส สาและ.(2550).องค์กรมุสลิมข้ามชาติกับความมั่นคงของมนุษย์ ศึกษากรณีองค์การสงเคราะห์มุสลิมนานาชาติแห่งซาอุดีอาระเบียในประเทศไทย.วิทยานิพนธ์หลักสูตรปริญญารัฐศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาความสัมพันธ์ระหว่างประเทศ คณะรัฐศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
’Ibn Kathir.1999-1420. Tafsir ’Ibn Kathir(تفسير إبن كثير).Riyad:Dar Tayyibah.
Yusuf al-Qaradawiy. (2006). Fig al-Zakāh (فقه الزكاة). al-Qāhirah : Maktabah Whabāh.