A Study on Beliefs in Domestic Sacred Objects of Thai Chinese in Talad Sub-district, Mueang District, Maha Sarakham Province

Authors

  • Pinnaporn Kongtan Chinese Language Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University
  • Suthasinee Sinthao Chinese Language Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University

Keywords:

Beliefs, Sacred object, Thai Chinese descendances

Abstract

The current study was conducted to study domestic sacred objects and beliefs related to domestic sacred objects of Thai Chinese in Talad sub-district, Mueang district, Maha Sarakham province. The samples were 10 families of Thai nationals with Chinese descent in the area. The data was collected by document analysis and interview, and they are presented using descriptive analysis. The results of the study indicate that most Thai Chinese living in the area are descended from Chaozhou region. Individual and traditional beliefs are mixed and presented in current practices among families of the Chinese in the area. Beliefs in sacred objects can also be considered as legacy transferred from generation to generation. People value, bless and fortune from ancient times. Giving sacred objects that could bring auspiciousness to life becomes a part of Chinese beliefs. To summarize, there are 2 aspects of sacred objects including 1) sacred objects as guardians of the house such as Di Zhuye (地主爷) and 2) sacred objects as bringers of fortune such as Pixiu (貔貅). These beliefs in sacred objects are influenced by the traditional beliefs among the Chinese people from time to time. Moreover, the traditional beliefs are also melted with Buddhism practiced among the Thai people in the area. It could be noted that the beliefs in scared objects of the Thai Chinese descendants have been changed from time to time with the influences of economy, time, society, and family.

References

กนกพร เจริญแสนสวย. (2557). การศึกษามิติสัมพันธ์ของความเชื่อส่วนบุคคลในเทพเจ้ากวนอู สำหรับการสร้างแรงพลักดันทางธุรกิจของชาวไทยเชื้อสายจีนย่านเยาวราช [วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต]. มหาวิทยาลัยศิลปากร.

กลุ่มวิทยาลัยครูภาคใต้. (2526). ความเข้าใจเกี่ยวกับสังคม. กรุงสยามการพิมพ์.

สุนันท์ อุดมเวช. (2524). คติชนวิทยา. วิทยาลัยครูเพชรบุรี.

สุภัทรา โยธินศิริกุล. (2561). สิริมงคลจีนกับความเชื่อทางศาสตร์ฮวงจุ้ยของชาวไทยเชื้อสายจีนในชุมชน. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร, 38(5), 119-143.

ทำเนียบสมาชิกสมาคมชาวจังหวัดมหาสารคาม. (2557). ศาลเจ้าปุงเถ่ากงม่า. ทำเนียบสมาชิกสมาคมชาวจังหวัดมหาสารคาม.

ไม้มงคลจีน. (2564, 18 มิถุนายน). https://www.wonderfulpackage.com/article/v/427/

ราชบัณฑิตยสถาน. (2525). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2525. อักษรเจริญทัศน์.

Jantaronanon, P. (2007). Chinese lucky wood: Chinese auspicious on tree, flower, and fruit (ไม้มงคลจีน : เรื่องสิริมงคลที่เกี่ยวกับต้นไม้ ดอกไม้ และผลไม้). Ramkhamhaeng University Journal Humanities Edition, 24(2), 95-115.

Downloads

Published

27-11-2022

How to Cite

Kongtan, P. ., & Sinthao, S. . . (2022). A Study on Beliefs in Domestic Sacred Objects of Thai Chinese in Talad Sub-district, Mueang District, Maha Sarakham Province. Journal of Human and Society, Sisaket Rajabhat University, 5(2), 74–92. Retrieved from https://so08.tci-thaijo.org/index.php/jhuso/article/view/1162