การสร้างจินตกรรมความเป็นพลเมืองของคาทอลิกในสังคมไทย
DOI:
https://doi.org/10.61462/cujss.v46i1.1154คำสำคัญ:
คาทอลิก, ศาสนาคริสต์, พลเมือง, ชุมชนจินตกรรมบทคัดย่อ
งานชิ้นนี้วิเคราะห์กระบวนการสร้างจินตกรรมความเป็นพลเมืองของชาวคาทอลิก ภายใต้จินตกรรมของสังคมไทยที่นิยามว่า “ความเป็นพุทธคือความเป็นไทย” ซึ่งกลายเป็นปัญหาสำคัญที่ทำให้สังคมไทยมองว่าชาวคาทอลิกไม่ใช่คนไทย จากการวิจัยพบว่าในช่วงแรกของการก่อตัวในการสร้างความเป็นพลเมืองของชาวคาทอลิก แม้ชาวคาทอลิกจะได้ความเป็นพลเมืองไทยทางกฎหมายแล้ว แต่สังคมไทยก็ยังไม่ยอมรับในความเป็นพลเมืองไทยของชาวคาทอลิก โดยเฉพาะในสมัยจอมพล ป. พิบูลสงคราม ที่เกิดการเบียดเบียนศาสนาคริสต์อย่างรุนแรง แต่ภายหลังเมื่อเกิดการสังคายนาวาติกันครั้งที่ 2 ซึ่งเป็นจุดเปลี่ยนสำคัญที่ช่วยให้ชาวคาทอลิกไทยสามารถปรับตัวและสร้างจินตกรรมความเป็นพลเมืองไทยได้สำเร็จ ผ่านการลดความแปลกแยก (ความเป็นตะวันตก) และเพิ่ม “ความเป็นไทย” ให้กับศาสนาคริสต์ในประเทศไทย ทั้งจากการผสมผสานศิลปวัฒนธรรมของศาสนาคริสต์ในแบบไทย การปรับตัวเรื่องภาษาในบทสวด การบวชบาทหลวงชาวไทย โดยเฉพาะอย่างยิ่งการเข้าไปมีความสัมพันธ์ที่ดีกับสถาบันกษัตริย์
Downloads
References
Benedict Anderson. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Charnvit Kasetsiri, editors. Bangkok: The foundation for the promotion of social sciences and humanities textbooks project.
Catholic bishops’ conference of Thailand. 2007. On gek akkhara satsanupratumpok: nueang nai arkart chaloemphrachonmaphansa 80 phansa. Bangkok: Catholic bishops’ conference of Thailand. (in Thai)
Catholic of Thailand. 2012. Anusor ngan chumnom lookseua catholic lok krangtee 1. Chonburi: Catholic of Thailand. (in Thai)
Catholicubon Ratchathani. 2016. Church in Ubon Ratchathani area, http://www.catholicubon.org/churchUbon/church.html. (accessed march 2016)
Chaiyon Praditsil. 2009. Lamdap hetkan khong chumchon wat romancatholic chanthaburi nai rop 300 pi. Bangkok: kor. pon(1996). (in Thai)
_______________, and others. 2009. Khwam torneang lae kan praptua khong chumchon haeng khwamchuea atsana wihan phranang maria patisonthi niramon. Bangkok: korpon (1996). (in Thai)
_______________, and Shotisa Cousnit. 2008. Botbat lae kan prap tammawitthaya haeng phonlameang khong catholic nai sangkhomthai chuang krasae lokapiwat. nai wikit khwam taekyaek kong tammawitthaya haeng phonlameang: kanseuksa kham prakat tham khong prakasok ruam samai. Sombat Chantharawong, editors. Bangkok: The Thailand research fund. (in Thai)
________________. 2009. Tammawitthaya haeng phonlameang khong catholic nai krabuankan sang phawa khwam thansamai khong thai. Warasan thammasat chabap phiset. 28(1): 42-60. (in Thai)
Craig J. Reynolds. 2002. Introduction: National identity and its defenders. in National identity and its defenders: Thailand today. Craig J. Reynolds, editors. Chiang-Mai: Silkworm Books.
Davisakd Puaksom. 1997. The readjustment of knowledge, truth, and power of the elites in Siam, 1782-1868. Master’s thesis, History, Faculty of Arts, Chulalongkorn University.
Duan khamdi. 1986. Christianity Missions in Thailand. Bangkok: Odeon Store.
Keerati Bunjeua. 2014. Pratchaya setthakit por piang 24, krop pratchaya tansamai teesut radap lok. Thansettakij. 21-24 September. 31. (in Thai)
Kittitouch Chaiprasith. 2009. Inculturation in catholic church architecture in Thailand: a case study of Bangsongyae catholic church, Yasothon province. Master’s Thesis, Architecture, Faculty of Architecture, Chulalongkorn University.
Kohtae Robae. 2006. Prawat kan poieprae kittasatsana nai siam lae lao. Bangkok: Thai catholic media. (in Thai)
Kowit Wongsurawat. 2007. Poommirattasat. Bangkok: Vassana. (in Thai)
Kulchalee Sermtaweesap. 2012. Catholic thai terttai ongrachan. Bangkok: Happy Smile group of Assumption cathedral. (in Thai)
Kullada kesboonchoo Mead. 2004. The rise and decline of Thai absolutism. London: RoutledgeCurzon. La sale Thailand. 2011.
Nimit Annamnart. 2009. 100 pi atsana wihan phranang maria patisonthi niramon chanthaburi. (in Thai)
Pensri Horae, President of Materdei school of Bangkok. Interview, 14 September 2015.
Pinkaew Laungaramsi. 2014. Contested Citizenship: Cards, Colors, and the Culture of Identification. in Ethnicity borders and the grassroots interface with the state. John A. Marston, editors. Chiang-Mai: Silkworm Books.
Prasan Pongsiripat, Priest of Phranang-Maria-Patisonthi-Niramon Church at Chanthaburi. Interview, 30 September 2014.
Puttipong Puttansri, Manager of historical archives archdiocese of Bangkok. Interview, 22 March 2015. Redemptorist center introduction book. 2015.
Saichon Sattayanurak. 2005. The construction of mainstream thought on “Thainess” and the “truth” constructed by “Thainess”. Bangkok: The Thai research fund.
Salinee Manakit. 2005. History of ban tharae catholic community changwat sakon nakhon, 1884- 1965. Master’s thesis, History, Faculty of Arts, Chulalongkorn University.
Seri Phongphit. 1982. Catholicism and Thai Society Since the Reign of King Narai to Present Time. Bangkok: Thai khadi research institute, Thammasat University.
_____________. 1984. Catholic kab sangkomthai: si sattawat haeng kunkah lae botrian. Bangkok: Komol Khemthong foundation. (in Thai)
Somsri Bunarunraksa. 2007. Phra sangkharat Palergua: “mit thi di sanitsanom lae chingchai” nai ratchakan thi 4. Bangkok: Thai catholic media. (in Thai)
Sulak Sivaraksa. 2002. The Crisis of Siamese Identity. in National identity and its defenders: Thailand today. Craig J. Reynolds, editors. Chiang-Mai: Silkworm Books.
Surachai Chumsriphan. 2000. kan biatbian satsana nai prathet thai. Nai nakthot.. nakbun wirakam chittarom lae chiwit saksith khong bunyarase Nikholas Bunkoet Kisbumrung phrasong lae moranasakkhi. Surachai Chumsriphan, editors. Bangkok: historical archives archdiocese of Bangkok. (in Thai)
Viboon Limpanawut, Priest of St.Thomas Aquinas church at Minburi. Interview, 14 September 2015.
Victor larke. 2000. Hetkan kan biatbian satsana thua prathet. Nai nakthot.. nakbun wirakam chittarom lae chiwit saksith khong bunyarase Nikholas Bunkoet Kisbumrung phrasong lae moranasakkhi. Surachai Chumsriphan, editors. Bangkok: historical archives archdiocese of Bangkok. (in Thai)
Downloads
เผยแพร่แล้ว
How to Cite
ฉบับ
บท
License
Copyright (c) 2016 คณะรัฐศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.